Friday, April 9, 2010

Jemput rasa nasik..........saya

Lately ni kan...aku rase blog haku ni dah macam blog makcik-makcik. Kenapa? Sebab aku asyik cerita pasal masakan je...bukan aku nak tunjuk rajin tapi ini menunjukkan bahawa aku baru je nak belajar masak =p~ Dulu mase muda remaja tak mahu belajar, so terpaksalah belajar sekarang. Kalau tak belajar sekarang, nanti kawen kite makan luar aje yer! Eh, tapi aku start belajar masak ni bukan sebab untuk kawen tapi lebih kepada self satisfaction atau lebih tepat Tummy Satisfaction! Hehe

Hari tu aku masak Nasi Tomato, Ayam Merah and Trifle. Nampak sikit je kan? Tapi ambil masa lebih 3 jam untuk sediakan semua ni (please bear in mind that i am still amateur). Aku start masak jam 3 pagi. 3 pagi??? Yer 3 pagi. Selepas balik dari menonton late nite movie bersama chekgu (itupun dua-dua tertido dalam movie...bosan citer Green Zone tu), aku pun bersiap sedia utk masak. Kenapa lama sangat aku masak eh? Sebab aku masak sorang and aku guna lesung batu. Nak wat camne, kat umah sewa taded blender. Baru aku tahu betapa susah orang dulu-dulu nak masak. Dahulu kala mana ade blender. Semua mengguna kudrat tulang 4 kerat utk menyediakan makanan.

Lebih kurang jam 6 pagi, aku sudah mula pack bekal makanan untuk chekgu (dan kawannya) serta adikku (dan kawannya). Siap pack bekal (macam mak-mak kan??? Heran btol aku dgn diri sendiri!) aku pun mandi kemudian bersiap sedia utk bergumpal di bawah selimutku yang memanggil-manggil.

Jam 9 pagi aku bingkas bangun. Aku lihat tiada orang dalam bilik. Rupanya semua sedang melantak nasi tomato sebagai bfast. Lantak koranglah....yg penting korang bahagia dan aku kene siap-siap untuk kelas. Ha, aku ade kelas tau! Bukan aku sambung tido or goyang kaki pagi sabtu tau.

Petang sabtu, lepas kelas, aku masak lala masak pedas (maaf Zura sebab tak bagitahu kamu). Owh..sungguh rhendu saya dgn lala. Awas, bukan ND Lala tau! Marah bini dia....

So, inilahh rupa makanan yg aku masak tu.


- Nasi Tomato, Acar and Ayam Masak Merah....mcm mangkuk tingkat kan? -

- Nasi Tomato... Please pardon my food presentation ok (^_^)v -

- Oh La La Pedas...2KG ++ -

- Pencuci Mulut, Trifle .....custardnya kurang keras...my bad sebab tak sabar ;) -

nota kaki: Did i mention that i cook Nasi Tomato again that same Saturday ? ;)

9 comments:

YaMie said...

nina, pasni ko buat buku mcm chef wan la, sure aku beli =)

a.m.n.i.n.a said...

Buku mewarne aku reti lah nak buat...

niZa said...

ko lagi pandai masak dari aku.. marah!

a.m.n.i.n.a said...

Kamu handal ber BBQ...tidak perlu memasak nasi tomato =p

shiela-suka-suki said...

nina..wah terer ko masak nasi tomato.aku pn tak pandai.hikhik.haa, bile lagi mau menjemput jiran mkn.punya la dekat.tp tak berjemput.sob.sob.sob.aku marah tau!!!

a.m.n.i.n.a said...

Uwaaa...jgn marah....nanti la, kite masak-masak same same....ok?

adda_shariff said...

nina..begitu makcik2 yg comel memasak2 yg hebat...waa...nnt trangel gi piknik makannasi tomato laa!!

(giler best pakai lesung! )

a.m.n.i.n.a said...

Adda: Makcik???Oh tidak...Sila panggil aku dgn panggilan adek manes ok ;)

p/s: Piknik sblm kamu kawen...bile tu ;)

adda_shariff said...

haha biler nak wat?? harus piknik at ulu yam..!! itu masuk agenda boleh..tp tidak la dlm masa terdekat nih...gue bz..~~